Velký třesk ve světě vědy! Podívejte, co fyzici poprvé spatřili

Fyzik z CERNu
 Zprávy
03. ledna 2017 03:30 / Youtube
  1   5
Jak vypadá antihmota? To je otázka, kterou si až dosud kladl každý fyzik. Vědcům se poprvé v historii podařilo "posvítit si" na antihmotu. Její vzhled však experty zcela překvapil. Výzkum antihmoty probíhal v rámci experimentu ALPHA ve švýcarském CERNu.
Nejnovější

Stěhuje se Taliban do Německa? Podle těchto čísel to tak vypadá

Napohled se podle fyziků neliší antihmota od běžné hmoty. Mezi klasickou hmotou a antihmotou jsou však kromě podobností i rozdíly. Studovat podstatu antihmoty je mimořádně obtížné, protože se ve zlomku vteřiny ztrácí. K tomu, aby ji mohli vědci spatřit alespoň na chvíli, museli ji "chytit do speciální magnetické pasti".

Podle fyziků z CERNu jde o první experiment, během něhož se podařilo pozorovat antihmotu ve světelném spektru za použití laseru. Vědci se zaměřili na protějšek vodíku v antihmotě. Rozdíl je v tom, že zatímco atom běžného vodíku se skládá z elektronu a protonu, atom antivodíku sestává z pozitronu a antiprotónu.

Vědci doufají, že se jim pomocí zkoumání mikročástic v antihmotě podaří vyřešit jednu z největších záhad vesmíru. Proč ve vesmíru převažuje hmota nad antihmotou, když podle vědců obě vznikly za stejných podmínek a ve stejném množství během Velkého třesku. Podrobnější závěry výzkumu byly publikovány v magazínu Nature.

jaj | inStory.cz