Pád britské vlády může ohrozit více pracovních míst v ČR než případný pád vlády české, varuje známý ekonom

 Komentáře 
20. listopadu 2018 08:43 / Marie Popelková
  0   3
Českou ekonomiku vážně ohrožuje divoký brexit Depositphotos
Situace kolem brexitu se opět komplikuje, což neznamená pro českou ekonomiku – a zejména její autoprůmysl – nic dobrého. Rezignovalo hned několik klíčových postav kabinetu premiérky Theresy Mayové, včetně Dominika Raaba, ministra pro brexit. Zvyšuje se tedy riziko, že vystoupení Británie z Evropské unie proběhne „na divoko“, bez dohody, obává se známý český ekonom Lukáš Kovanda.
Nejnovější

Chaos kolem brexitu a irský bolehlav

Zmíněné rezignace členů britské vlády snadno mohou být ve svém důsledku větším ohrožením pro pracovní místa v České republice než případné rezignace členů vlády české. Nebo dokonce než její pád, je přesvědčen Kovanda.

Divoký brexit by totiž podle něj jen v tuzemském automobilovém průmyslu znamenal ztrátu až 16 000 pracovních míst. "A zatímco letos od ledna do září objem českého vývozu na trhy Evropské unie (stále včetně Británie) stoupl meziročně o dvě procenta, export do Británie samotné ve stejném období klesl o 4,6 procenta. Spojené království je jediným z našich klíčových exportních odbytišť, kam letos vyvážíme menší objem zboží než loni. I za to může brexit a nejistota s ním spjatá," konstatoval Kovanda.

Český autoprůmysl se přitom potýká i s dalšími riziky. Nová emisní norma Euro 6c, jež vstoupila v platnost začátkem září, a související změna metodiky měření se promítá také do navýšení udávaných emisí oxidu uhličitého. Od nich se v řadě zemí odvíjí výpočet silničních daní a poplatků. Což ve výsledku znamená, že provoz automobilu zdraží. A to zákonitě oslabí poptávku po osobních vozech. Již déle přitom probíhá postupné nasycování tuzemského trhu s automobily, poznamenal český ekonom. Dochází k němu i  v dalších zemí EU, zejména v její západní části. "Firmy i jednotlivci už zkrátka po krizovém útlumu, kdy koupi auta odkládali, své vozové parky obnovili, a celková poptávka tak slábne. V celoevropském měřítku situaci částečně napravuje vývoj ve východoevropských zemích, kde rychlejší růst životní úrovně (ovšem také z nižší základny, pochopitelně) umožňuje udržovat dynamiku poptávky po autech poměrně silnou," doplnil Kovanda.

Divoký brexit a možné nezamýšlené, trvalejší důsledky zavedení nových emisních norem tak nyní představují klíčové riziko pro tuzemský autoprůmysl a celou naši ekonomiku, dodal Kovanda.

Kam dál?
Chaos kolem brexitu a irský bolehlav
Průmyslová výroba v ČR v říjnu překvapila
Vyhlídky českého průmyslu se dále zatemňují
Komentáře
NEJPOPULÁRNĚJŠÍ
Reklama
Nejčtenější články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Marta Kubišová znovu ve studiu nazpívala svůj největší hit!

Styl

V 50. letech připravil stát Čechoslováky o úspory. Tam, kde se vzbouřili, tvrdě zasáhl

Dům a zahrada

Máte doma v garáži akumulátorovou čtyřkolku či skútr? Dejte si pozor na baterii

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu