Pád britské vlády může ohrozit více pracovních míst v ČR než případný pád vlády české, varuje známý ekonom

 Komentáře 
20. listopadu 2018 08:43 / Marie Popelková
  0   3
Českou ekonomiku vážně ohrožuje divoký brexit Depositphotos
Situace kolem brexitu se opět komplikuje, což neznamená pro českou ekonomiku – a zejména její autoprůmysl – nic dobrého. Rezignovalo hned několik klíčových postav kabinetu premiérky Theresy Mayové, včetně Dominika Raaba, ministra pro brexit. Zvyšuje se tedy riziko, že vystoupení Británie z Evropské unie proběhne „na divoko“, bez dohody, obává se známý český ekonom Lukáš Kovanda.
Nejnovější

Chaos kolem brexitu a irský bolehlav

Zmíněné rezignace členů britské vlády snadno mohou být ve svém důsledku větším ohrožením pro pracovní místa v České republice než případné rezignace členů vlády české. Nebo dokonce než její pád, je přesvědčen Kovanda.

Divoký brexit by totiž podle něj jen v tuzemském automobilovém průmyslu znamenal ztrátu až 16 000 pracovních míst. "A zatímco letos od ledna do září objem českého vývozu na trhy Evropské unie (stále včetně Británie) stoupl meziročně o dvě procenta, export do Británie samotné ve stejném období klesl o 4,6 procenta. Spojené království je jediným z našich klíčových exportních odbytišť, kam letos vyvážíme menší objem zboží než loni. I za to může brexit a nejistota s ním spjatá," konstatoval Kovanda.

Český autoprůmysl se přitom potýká i s dalšími riziky. Nová emisní norma Euro 6c, jež vstoupila v platnost začátkem září, a související změna metodiky měření se promítá také do navýšení udávaných emisí oxidu uhličitého. Od nich se v řadě zemí odvíjí výpočet silničních daní a poplatků. Což ve výsledku znamená, že provoz automobilu zdraží. A to zákonitě oslabí poptávku po osobních vozech. Již déle přitom probíhá postupné nasycování tuzemského trhu s automobily, poznamenal český ekonom. Dochází k němu i  v dalších zemí EU, zejména v její západní části. "Firmy i jednotlivci už zkrátka po krizovém útlumu, kdy koupi auta odkládali, své vozové parky obnovili, a celková poptávka tak slábne. V celoevropském měřítku situaci částečně napravuje vývoj ve východoevropských zemích, kde rychlejší růst životní úrovně (ovšem také z nižší základny, pochopitelně) umožňuje udržovat dynamiku poptávky po autech poměrně silnou," doplnil Kovanda.

Divoký brexit a možné nezamýšlené, trvalejší důsledky zavedení nových emisních norem tak nyní představují klíčové riziko pro tuzemský autoprůmysl a celou naši ekonomiku, dodal Kovanda.

Kam dál?
Chaos kolem brexitu a irský bolehlav
Průmyslová výroba v ČR v říjnu překvapila
Vyhlídky českého průmyslu se dále zatemňují
Komentáře
Reklama
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Kde a s kým zažívá Aňa Geislerová intenzivní štěstí?

Styl

Jaké tajemství během natáčení skrývala krásná princezna Lada?

Dům a zahrada

Dárky na poslední chvíli, které určitě potěší každého majitele mobilu

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu